Personeelshandboek, saai onderwerp, hè? Hoeft niet! Re-brand, re-name and re-write jouw personeelshandboek.
Het woord alleen al is saai: ‘personeelshandboek’. Wanneer ik werk met bedrijven van 20 medewerkers of meer, dan komt het personeelshandboek altijd ter sprake. Bij grotere bedrijven ligt er vaak al ‘een versie’ van een paar jaar geleden op de plank die op een update wacht. Bij kleinere bedrijven ontstaat er ineens behoefte aan spelregels en meer richting voor het team. Over vakantie en verlof of hoe we de cultuur bewaken.
Het opstellen of aanpassen van ‘het personeelshandboek’ kan ineens een ‘groot project’ worden, dat je het liefst achterin de kast opbergt om daarna de deur liever niet meer te openen.
De meest gehoorde bezwaren of obstakels:
- Het moet, maar ik heb geen zin.
- ‘Strenge regels’ in een handboek passen niet meer bij deze tijd.
- Onze versie van 5 jaar geleden is helemaal niet meer up-to-date, moet nodig worden afgestoft.
- Ik zie de toegevoegde waarde niet.
- We hebben het maar niemand leest het.
- Het valt in de categorie ‘belangrijk’ maar ‘niet urgent’, dus ik stel het uit.
Herkenbaar? Het kan anders hoor!
Ik zie een personeelshandboek als een levende en altijd bewegende tool. Waar iedereen zijn input in zou kunnen leveren. En dat vooral niet saai moet zijn.
Hieronder mijn 5 ‘quick-wins’:
- Verander de naam in lijn met je cultuur. Bijvoorbeeld ‘energy guide’, dat klinkt een stuk beter toch?
- Geef een positieve ‘schwung’ mee aan de tekst, in plaats van ‘mag niet’ en ‘we hanteren dit’ benoem de leuke extra’s die jullie hebben als bedrijf en vooral wat wel mag, waar jullie als bedrijf voor staan. Woordkeuze is hierbij de sleutel.
- Integreer je bedrijfswaarden, hang elk ‘saai’ onderwerp onder een van jouw waarden.
- Re-brand het document; integreer je logo, maak er een mooi boekje van.
- En de inhoud dan? Moet ik dat allemaal zelf schrijven? Nee dat hoeft niet. Er zijn een aantal standaard onderwerpen die altijd terugkomen. In het (deels online) HR Kickstart Programma heb ik een template waar je zo doorheen loopt en invult wat op jouw bedrijf van toepassing is. En nee geen oubollig taal maar wel een positieve ‘schwung’!