Vorig jaar werd ik door Hein benaderd, hij runt met zijn compagnon, een veelbelovende start-up met een mooie missie; duurzame kantoormeubels ontwikkelen van gerecycled materiaal, met een eigentijds design. De omzet en de winstgevendheid gaan goed en ze hebben inmiddels acht mensen in dienst. Na een gedegen afweging hadden ze samen besloten iemand aan te trekken voor de sales, met de huidige groeiende economie is er veel potentie. Al snel kwamen ze in contact met Erik, uit het interview bleek hij veel ervaring mee te brengen, daarnaast was hij gewend om met targets te werken en haalde deze altijd. Na een korte rekensom was zijn salaris makkelijk terug te verdienen. Ze dachten een topper binnen te halen en boden hem een jaarcontract aan. Met een goed basissalaris, een bonusregeling, een lease-auto en een telefoon.
De nachtmerrie begint…
En toen begon de nachtmerrie van elke ondernemer. Erik heeft zich na twee maanden ziek gemeld, heeft vier weken geen contact gezocht. Hij had een keer per mail gereageerd dat hij voorlopig niet kon werken, hij voelde zich niet goed. Hein had ook niet echt contact met hem onderhouden, maar vond het nu toch wel erg lang duren.
Als Hein mij belt zijn ze drie maanden verder, drie keer een maandsalaris en de kosten van een lease-auto armer en welgeteld nul opgebrachte euro aan omzet rijker. Oh ja ze kunnen niet bij zijn documenten op de laptop, dus eventuele leads die er al zouden zijn, kunnen ze niet achterhalen. En Erik heeft ook nog een jaarcontract. Als Erik zijn jaarcontract ziek uitzit zijn ze meer dan een ton kwijt aan kosten zonder enige opbrengst. Bovendien had Hein navraag gedaan en daaruit kwam dat Erik met onvrede weg is gegaan bij zijn vorige bedrijf. Het vertrouwen in een goede afloop en een productief werkende Erik is ver te zoeken. De intentie om het jaarcontract te verlengen is er niet. Hein weet verder ook niet hoe het werkt met een zieke medewerker. Hij is ongerust, want hij hoort dingen over ‘eigen risicodrager zijn’ en ‘verhoogde premie betalen bij een zieke werknemer’, een ‘arbodienst waarmee je verplicht moet werken’. En dat hij het jaarcontract van Erik sowieso uit moet zitten. Dit wil hij helemaal niet. De moed zakte hem steeds verder in de schoenen om dit probleem aan te pakken, hij heeft er slapeloze pieker nachten van.
In 3 stappen naar een oplossing;
Samen met Hein ben ik aan de slag gegaan om zo snel mogelijk uit deze situatie te komen. We hebben eerst het meest urgente probleem aangepakt, de ziek gemelde Erik.
- In een korte sessie heb ik een spoedcursus gegeven wat de rechten en plichten zijn van zowel de werkgever als de werknemer aan de hand van mijn white-paper over ziekte. Daarbij ook de grootste financiële risico’s uitgelegd. Wist jij bijvoorbeeld dat je nog kosten kunt hebben als het arbeidscontract afloopt maar de persoon in kwestie nog ziek is?
- Een goede bedrijfsarts in de arm genomen, die ook oog heeft voor het bedrijfsbelang. We hebben samen een bedrijfsarts uitgekozen. Wist jij dat je ook zonder een (dure) arbodienst heel goed eenmalige ziekte gevallen op kan lossen?
- Samen met de bedrijfsarts een plan van aanpak opgesteld hoe we weer ‘on speaking terms’ kwamen met Erik. Na een open gesprek bleek dat er wat anders speelde. Erik was niet blij met zijn baan, had het zich allemaal anders voorgesteld en miste vooral begeleiding bij zijn eerste weken. Hij voelde zich in het diepe gegooid en overzag het niet meer. Hij voelde zich ook niet goed bij het feit dat hij nu een kostenpost was voor het bedrijf.
En hoe liep dit af?
Na twee maanden re-integreren op een project zijn beide partijen uit elkaar gegaan. Erik heeft in totaal zeven maanden ‘gewerkt’ bij Hein. In het project heeft Erik de gehele potentiele markt in kaart gebracht. Een goed bruikbare lijst waar de volgende sales topper direct mee aan de slag kan. De schade op zowel financieel als persoonlijk vlak is beperkt gebleven. Erik heeft zich beter gemeld en een nieuwe baan gevonden, die beter bij hem past.
Eenmaal uit deze ‘crisis-situatie’ zijn we samen aan de slag gegaan om het team van Hein operationeel sterker te maken, zodat hij zich zelf meer op de strategie en de groei van zijn bedrijf kon richten.
Vond je dit artikel interessant?
Schrijf je dan nu in voor de HR Wizard nieuwsbrief en ontvang meer van dit soort artikelen in je mailbox. Eens per twee maanden.