8 tips voor goede kandidaten voor een vacature.
Recruitment blijft een lastig onderwerp. Als ik begin met een samenwerking hoor ik standaard een aantal zinnen;
“We krijgen gewoon niet voldoende CV’s binnen op vacatures”
“We nemen vaak mensen aan waar we spijt van hebben. Maar het werk moet ook gewoon gedaan worden, dan nemen we te snel aan en niet de juiste kandidaat.”
“Om eerlijk te zijn, weet ik niet eens hoe ik goed moet interviewen”
Hieronder 8 recruitment tips hoe je de kans vergroot om net die topper binnen te halen.
1. Verplaats je in de kandidaat waar je naar zoekt.
Vraag kandidaten die nu reageren. Waar zoeken zij? Hoe worden zij benaderd? Wat hebben ze nog meer voor opties lopen? Heb je iemand in je team die dezelfde job heeft? Vraag hem of haar naar tips and tricks. Welke vacatures vinden zij interessant? En waarom?
2. Maak een social media plan.
Is het binnen halen van talenten jouw hoogste prio? Show it! Gebruik alle social media kanalen waar jouw nieuwe collega kijkt, of een vriend(in) van die nieuwe collega. Zorg ervoor dat je meet, wat werkt en wat werkt niet? Doet een (inhoudelijke) tekst het goed? Of juist visueel filmpje en foto? Heb je een social media marketeer in je team? Iemand die verhalen kan schrijven? Zet deze wapens in om de kandidaat te bereiken.
3. Betrek je team erbij en vooral de directe collega’s!
Teammeeting deze week? Vraag om ideeën en hulp. Wie kennen zij, die wel eens geïnteresseerd zou kunnen zijn? Maak het concreet en beloon degene met ‘de gouden tip’.
4. Neem je ’employer image’ onder de loop.
It’s all about the people. Mensen willen met mensen werken. Overwegen ze te solliciteren dan gaan ze zich ook verdiepen in hun toekomstige collega’s. En alles wat er online over te vinden is. Neem je online ‘employer image’ onder de loep.
5. Denk na over je recruitment proces.
Wat doe je wanneer, hoeveel (goede) kandidaten wil je face-to-face interviewen? Loont een kort telefonisch of face-time/skype interview voor face-to-face interview. Is vragen stellen de juiste manier? Of is het beter direct te duiken in de ‘daily’ job, door bijvoorbeeld een case toe te voegen in je proces?
6. Bereid je interview voor.
Bereid je interview én je interview vragen voor. Focus je op 3 cruciale onderdelen van de functie waarvan je echt wilt weten of iemand het kan. Zorg ook dat je vragen hebt die gaan over de ‘cultuurmatch’.
7. Stel open vragen.
Vraag door tot je een goed beeld hebt. Gebruik je intuïtie, ergens een vraagteken bij? Gek gevoel? Benoem je gevoel en stel weer een open vraag.
8. Train je interview skills.
Geen idee of je de juiste vragen stelt? Ga eens kijken hoe anderen interviewen en laat iemand kritisch met jou meekijken. De STARE methode hanteer ik voor de juiste vraagstelling. Goede nieuws is; dat kun je trainen en leren!
En last-but-not least vergeet je ‘mindset’ niet. Als je blijft uitstralen en denken ‘in mijn bedrijf willen toch geen toppers werken’ gaat het je niet lukken. Ik verbaas me erover hoeveel leuke bedrijven zichzelf klein houden.
Succes met het vinden van jouw topper!
Recruitment is één van de onderdelen van het HR Kick Start Programma. Hierin krijg je de juiste HR en recruitment ondersteuning die je nodig hebt, op het moment dat je het nodig hebt. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier of neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.
Vond je dit artikel interessant?
Schrijf je dan nu in voor de HR Wizard nieuwsbrief en ontvang meer van dit soort artikelen in je mailbox. Eens per twee maanden. Stuur voor het inschrijven een e-mail naar anke@hrwizard.nl.