De laatste week van september is het ‘de week van het werkgeluk’. 27 September vindt het Topondernemers Ontbijt plaats, speciaal voor ondernemers in volle groei. Vooraf geef ik ‘The Floor’ aan een aantal ondernemers middels een interview over werkgeluk.
Ik zie ondernemers worstelen met hun eigen werkgeluk en dan voelen ze zich vaak ook nog verantwoordelijk voor hun team. Maar hoe denken zij nou echt over werkgeluk? Hun eigen (werk)geluk? Dat van hun team? Zijn ze er überhaupt mee bezig? Krijgen ze er de kriebels van net als ik? Deze week alle ruimte voor Udesh Jadnanansing van Mopinion ! Laat je (realistisch) inspireren.
Udesh, vertel wat doe je, wat is je bedrijf?
Mopinion verzamelt en analyseert klantenfeedback van websites en mobiele apps. We onderscheiden ons door niet alleen te focussen op het verzamelen, maar juist ook op de analyse van feedback data. Wij kunnen bijvoorbeeld open teksten verzamelen, analyseren en data overzichtelijk visualiseren in custom dashboards . Deze geven heel waardevolle input om de klantbeleving in kaart te brengen. We beantwoorden onder andere de vraag; Wat ervaren je klanten wanneer ze op een website hun aankopen doen?
We doen dit middels een script die direct in de website of app kan worden geïnstalleerd. We kunnen de bezoekers dan direct vragen stellen op basis van hun gedrag op de site. Daardoor kunnen bedrijven websites en apps heel gericht optimaliseren met feedback van hun klanten.
Hoe groot is jouw team?
Wij hebben een team van 20 collega’s, een mooi aantal. We zijn met 3 oprichters. We zijn in 2013 begonnen en in 2017 hebben we een gehele nieuwe versie van ons platform gelanceerd. Medio 2016 hebben we onze eerste investering opgehaald. Vervolgens zijn we bijna 200% gegroeid in personeel wat een enorme uitdaging was. We hebben toen het team opnieuw ingericht en sinds medio 2017 hebben we een mooi team van 20 dat de komende maanden verder zal groeien. Zelf ben ik al sinds 2009 actief als ondernemer.
Wat roept het woord werkgeluk bij jou op?
Voor mij is dat vrijheid van werken, zelf kunnen bepalen wanneer ik wel en niet werk. Of het nou ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat is. Het is voor mij een vorm van werkgeluk om werk aan te kunnen passen aan de mijn prive situatie en andersom. We zijn met zijn 3-en als oprichters erg complementair. De accenten op marketing, techniek en commercieel zijn goed verdeeld. Ikzelf ben commercieel sterk en werk goed samen met onze investeerders. We vertrouwen elkaar, dat hebben we gaandeweg goed kunnen ontwikkelen. Iedereen zit goed op zijn plek. Ook dat is voor mij een vorm van werkgeluk.
Wat is werkgeluk voor jou zelf en hoe haalbaar is dat als ondernemer?
Vrijheid van werken –voor mij werkgeluk- is zeker haalbaar. Je moet niet gaan ondernemen met het idee dat je alles maar kan doen wanneer je wilt. Je moet zeker klantgericht zijn en dus de klant centraal hebben. Maar de vrijheid op een later moment weer compenseren is een must voor mij. Ik heb twee kleine kinderen van 5 en 2 jaar, daar wil ik ook zeker de ruimte voor hebben. Mijn vrouw werkt ook full-time. We willen allebei gezin en werk graag goed kunnen combineren. Ik ben 4 dagen op kantoor en de vrijdag is mijn thuis werk dag. Dat werkt goed.
Waar word je zelf werkongelukkig van?
Bij ons is openheid en transparantie belangrijk. We hebben korte lijnen en zijn een platte organisatie. We geven heel veel flexibiliteit en vrijheid om op je eigen manier je resultaat te behalen. Wanneer één van onze teamleden daar toch misbruik van maakt dan doet dat wel echt wat met mijn vertrouwen. Waar ik me ook aan kan storen is, als ik potentie zie in werknemers en ze die niet benutten. Ondanks dat we ze alle tools geven. Dat vind ik erg jammer, ze benutten hun eigen kansen dan niet.
Wat doe jij om bij te dragen aan het werkgeluk van jouw team?
In ‘materialistische’ zin hebben we een teambonus. Wanneer we onze resultaten behalen krijgt iedereen een bonus, onafhankelijk van je functie. Daarin speelt vertrouwen een grote rol. Als iemand niet zijn steentje bijdraagt dat werkt wordt diegene daar echt op aangesproken. Dit werkt wel echt mooi, je ziet en merkt het moet echt als team gebeuren. Voor onze sales medewerkers hebben we ook persoonlijke bonus. In een vroeg stadium het pensioen goed geregeld voor iedereen. En een persoonlijk ontwikkelplan, ondersteund door voortgangsgesprekken.
Daarnaast doen hebben we elke maand een team catch-up dan delen we alle info van het bedrijf in alle transparantie. Van omzet tot cashflow tot de laatst gesloten deals, eigenlijk alles wordt dan gedeeld. En we hebben onze vrijdagmiddagborrel. Deze zomer hebben we in de warme periode ook extra borrels gedaan. Toen iedereen zat te zweten achter zijn bureau hebben we de deur achter ons dicht gedaan en zijn we met z’n allen op het terras gaan zitten.
We hebben jonge ouders in dienst en bieden daarvoor alle flexibiliteit. Wij snappen dat werk een onderdeel van je leven is en niet het enige waar het om draait. Met dit begrip en vertrouwen zie je gewoon dat mensen zich flexibel opstellen en optimaal presteren voor ons bedrijf.
Hoe haalbaar is het als ondernemer om aandacht te besteden aan het werkgeluk van je team?
We proberen dingen heel simpel te houden. Ook in alle onboarding materiaal zetten we onze cultuur en werkwijze neer. Op een natuurlijke manier gaat het eigenlijk heel goed. Ons team draait lekker. Door de vrijheid die we geven moeten we sommige mensen wel wat extra aandacht geven, met name in de onboarding periode. Als het niet lukt is het jammer, maar dat merk je snel genoeg en is het geen passende match.
Als werkgeluk heel gewoon was, hoe zou je bedrijf er dan uitzien?
Ik ben wel tevreden. Alleen vind ik wel dat we nog meer aan kennis-ontwikkeling kunnen doen. Je kunt bij ons opleidingen volgen maar het initiatief ligt wel bij de werknemers zelf. We kunnen hier nog meer aandacht aan kunnen geven het op die manier stimuleren. Ook mensen begeleiden in hun carrière na Mopinion.
Groei en werkgeluk hoe zit dat bij jou? Gaat dat samen?
Ik denk dat het samen gaat als de basis in het bedrijf goed is. We krijgen volgende jaar nieuwe mensen erbij daar anticiperen we nu al op. Bij elke investeringsronde betrekken wij onze werknemers in de groei. Wij vragen hun mening en visie wat er nodig is. Mijn tip is dus als je hard groeit; klankbord je plannen in een vroeg stadium bij je team. Laat ze meedenken en hun inbreng doen. Een goede wisselwerking is noodzakelijk en heel waardevol.