Deze week is het ‘de week van het werkgeluk’. Op 27 September, donderdag a.s., vindt het Topondernemers Ontbijt (nog 2 plekken op open inschrijving beschikbaar!) plaats, speciaal voor ondernemers in volle groei. Vooraf geef ik ‘The Floor’ aan een aantal ondernemers middels een interview over werkgeluk.
Ik zie ondernemers worstelen met hun eigen werkgeluk en dan voelen ze zich vaak ook nog verantwoordelijk voor hun team. Maar hoe denken zij nou echt over werkgeluk? Hun eigen (werk)geluk? Dat van hun team? Zijn ze er überhaupt mee bezig? Krijgen ze er de kriebels van net als ik? Deze week alle ruimte voor Bert Ruiter eigenaar van BVR Zonwering en Garage deuren! Laat je (realistisch) inspireren.
Bert, vertel wat doe je, wat is je bedrijf?
Wij verkopen zonweringen, overkappingen, garagedeuren en voordeuren. Dat doen wij met trots en met de grootste merken ter wereld. Wij ondernemen high-end, alles is maatwerk. Na 30 jaar ervaring en meerdere bedrijven weet ik; het is niet alleen het product wat ik lever, we hebben ook een adviesfunctie. Onze klanten gaat het om een mooi eindresultaat, dat echt bij het type woning en wensenpakket past. Deze zomer hebben we veel zonweringen geplaatst. Wij zorgen ervoor dat juist de zonwering –naast de verkoeling en UV-bescherming- een stukje ‘cachet’ geeft aan de woning. Www.bvrzonwering-garagedeuren.nl.
Mijn eerste bedrijf bestond uit een aanbod van echt alle accessoires wat je in en om je huis nodig hebt. Dat ging van het inrichten van gym’s tot jacuzzi’s, sauna’s, hekwerk, tuinmeubilair noem maar op. Ik ben ooit de pionier in Nederland geweest om breed aanbod te hebben; ik merkte dat klanten -bij een goede ervaring- je meerdere opdrachten gunnen. Ik had 50 mensen in dienst. En toen kwam de crisis. Na de crisis heb ik een heel bewuste keuze gemaakt om juist niche en high-end te ondernemen. Alles weer opgebouwd. Waarbij klein blijven, de expert-status en persoonlijk contact de kracht is.
Hoe groot is jouw team?
We zijn met 7 mensen actief, ik zelf, 2 mensen op de payrol en daarnaast heb ik dus een flexibele schil van 3 a 4 zzp’rs. Daar heb ik heel bewuste de keuze voor gemaakt. Ik vind in Nederland de wetgeving te omslachtig om te kunnen switchen in zowel goede als slechte tijden. Mijn flexibele schil is heel loyaal, met sommige werk ik al meer dan 18 jaar. Ik betrek ze overal bij, ik ben er trots op dat ze bij me blijven ondanks de schaarste in de markt.
Wat roept het woord werkgeluk bij jou op?
Ik ben gelukkig als ik met mijn team een wens kan vervullen van klant. Mijn werkgeluk is sterk verbonden met de tevredenheid van mijn klanten. We vragen altijd om reviews en feedback, transparant te lezen op onze site. Daar doe ik het voor.
Wat is werkgeluk voor jou zelf en hoe haalbaar is dat als ondernemer?
Werkgeluk zit ‘m in de kleine dingen waarmee je je team prettig kan laten functioneren en toch ambitieus blijft om optimaal de klant te bedienen.
Waar word je zelf werkongelukkig van?
Van teleurstellingen. Ik word ongelukkig als ik te hoge verwachtingen heb gecreëerd. Mijn mensen hebben tijd nodig om producten te plaatsen. Het kan gebeuren dat het plaatsen van bijvoorbeeld een garagedeur toch meer tijd inneemt dan gedacht. Dat vind ik vervelend voor zowel de klant als mijn mensen. Dan hebben we daar met z’n allen last van. Ik met mijn gevoel en mijn bedrijf in de planning, ik ben dan gewoon teleurgesteld.
Wat doe jij om bij te dragen aan het werkgeluk van jouw team?
Persoonlijke aandacht, ik betrek de partners bij bezoekjes aan theaters, de vrijdagmiddag borrel. Ik bied ze scholingen aan. En de juiste financiële beloningen die hoort bij de fysiek vaak zware inspanning die ze leveren.
Hoe haalbaar is het als ondernemer om aandacht te besteden aan het werkgeluk van je team?
Ik ben ervan overtuigd dat ik er nog meer aan zou kunnen doen dan nu. Het staat bij mij niet op de hoogste prio plek en het is wel belangrijk. De dagelijks werkdruk staat me dan in de weg. Juist in deze topdrukte zou ik er moeten zijn voor ze, sommige draaien 60 uur per week.
Als werkgeluk heel gewoon was, hoe zou je bedrijf er dan uitzien?
Als ik werkgeluk hoger op mijn prio lijst zou hebben staan, dan zouden we nog meer als team kunnen functioneren. Met meer teamspirit, waarbij je medewerkers nog meer voor elkaar over hebben. Dan ben ik ervan overtuigd dat dit doorwerkt in het eindresultaat en ook naar onze klanten toe.
Groei en werkgeluk hoe zit dat bij jou? Gaat dat samen?
Ik denk heel bewust na over groei in mijn bedrijf. Veel ondernemers verkijken zich hierop. Een nieuwe medewerker aannemen in mijn geval is 250.000 meer omzet halen. Dus elke persoon erbij moet zich simpelweg terugverdienen met veel omzet. Dat levert druk op de verkoop op. Voor mij is groei een gezond bedrijf hebben, met een gezonde cashflow en tevreden klanten. Geen gespannen groei-omstandigheden. Groei is voor mij de kunst om met een gezond team optimaal rendement te halen. Dan blijft het voor mezelf ook leuk!