De laatste week van september is het ‘de week van het werkgeluk’. 27 September vindt het Topondernemers Ontbijt plaats, speciaal voor ondernemers in volle groei. Vooraf geef ik ‘The Floor’ aan een aantal ondernemers middels een interview over werkgeluk.
Ik zie ondernemers worstelen met hun eigen werkgeluk en dan voelen ze zich vaak ook nog verantwoordelijk voor hun team. Maar hoe denken zij nou echt over werkgeluk? Hun eigen (werk)geluk? Dat van hun team? Zijn ze er überhaupt mee bezig? Krijgen ze er de kriebels van net als ik?
Deze week alle ruimte voor Julia van P.S. Zoë. Laat je (realistisch) inspireren.
Julia vertel wat doe je, wat is je bedrijf?
Wij zijn een online personal shopping service voor mannen en vrouwen. Voor mannen is dat The Garment Club en voor vrouwen P.S. Zoë. We richten op ons vrouwen die druk zijn met werk en kinderen of allebei en geen tijd hebben om zelf te shoppen. We bieden een fun, fast en easy shopping experience. Je krijgt thuis een box met kleding, speciaal voor jou samengesteld. En je mag zelf bepalen wat je daarvan houdt en de rest terugsturen. Ik ben hier samen met mijn partner eigenaar van.
Met hoeveel zijn jullie nu?
We zijn nu met een team van 7. Akram, mijn partner richt zich op de overall strategie, marketing en sales. Ik doe de operatie, zoals de inkoop van onze fashion producten en het aansturen van het team.
Wat roept het woord werkgeluk bij jou op?
Voldoening uit je werk halen en met plezier naar je werk gaan. En dat je je werk onder controle hebt en op de rit hebt.
Wat is werkgeluk voor jou zelf en hoe haalbaar is dat als ondernemer?
Werkgeluk is zeker haalbaar, ik zal wel altijd streven naar meer werkgeluk. Als ik mijn TO DO lijst af kan ronden en ’s avonds een serie kan kijken ben ik al blij. Mijn bedrijf gaat altijd door en ik ben gewoon heel tevreden als mijn voorgenomen werk van de dag af is. Mijn werk is in principe nooit af, dus door het maken van een daily TO DO list voelt het wel alsof iets af is. Ook als het team goed aan het werk is en ze het bedrijf zelf draaiende kunnen houden zonder mij, ben ik (werk)gelukkig.
Waar word je zelf werkongelukkig van?
Op dit moment kan ik niet echt op iets komen. Ik kan er wel van balen als een klant niet tevreden is. Ik heb mijn denkwijze gelukkig kunnen veranderen, in ons voordeel. Een ontevreden klant zie ik juist als een kans om er van te leren en ons bedrijf te verbeteren. Deze positieve draai heb je meer aan dan ergens ongelukkig van te worden.
Wat doe jij om bij te dragen aan het werkgeluk van jouw team?
Elke dag een lekkere lunch, af en toe leuke kleding van onze merken. En bij een behaald doel of target vieren we dat. We organiseren regelmatig een team uitje. En ik geef ze het gevoel dat we gelijk zijn, dat ze alles tegen me mogen zeggen. En ook hun inbreng hebben in de ontwikkeling van ons bedrijf.
Hoe haalbaar is het als ondernemer om aandacht te besteden aan het werkgeluk van je team?
Heel haalbaar, het is het belangrijkste, het is belangrijk dat mijn medewerkers tevreden zijn en blij zijn met hun werk. Omdat ze dan inzet tonen en beter resultaat boeken. Het is een keuze om hier aandacht aan te besteden en ik doe het, heel bewust.
Als werkgeluk heel gewoon was hoe zou je bedrijf er dan uitzien?
Zoals het er nu ook uitziet. Mijn werknemers zijn wel tevreden. Iedereen communiceert open en eerlijk met elkaar. We werken hard. Targets en doelen worden gehaald en er is ook ruimte voor ontspanning.
Met ondernemers zoals Julia aan de slag? 27 september ontbijtsessie voor Top ondernemers. https://ontbijtsessievoortopondernemers.eventbrite.nl. Met een groep van max. 20 ondernemers gaan we aan de slag. 15 gaan op invite en 5 op open inschrijving .Vragen; anke@hrwizard.nl