“Anke, ik heb nu mensen nodig, de mensen in mijn winkels draaien overuren! Ik heb een inrooster probleem. Ik moet volgende week al voor een paar uur dicht. Dat kan niet ik loop omzet mis en mijn mensen staan op hoogspanning.”
Door de telefoon voel ik de onmacht. Daarnaast ken ik mijn klant en de ondernemers waarmee ik werk. Typische reactie, dan maar zelf bijspringen en meer werken. Geen tijd voor dat nieuwe product of idee, dat komt wel, nu niet belangrijk. Niet sporten, geen gezellige avond met man en kinderen, geen Tour de France kijken op TV. En bovendien ‘s avonds piekeren in bed; “Hoe kom ik hier nu weer uit? Ik ben weer terug bij IN mijn bedrijf werken in plaats van AAN mijn bedrijf. Daar heb ik toch mensen voor aangenomen?”
Er is een ‘magic tool’ om hieruit te komen. Je eigen team en personeel. Als je jouw team goed inricht, neerzet en begeleidt heb je een sterk wapen in handen om jezelf vrij te spelen voor de groei van je bedrijf. Dat vereist jouw leiderschap, doorzettingsvermogen en een plan. Een plan met korte termijn en lange termijn acties. Dat gaat niet van de een op de andere dag. Ondernemen is topsport, je team goed inrichten is hier een essentieel onderdeel van.
Samen zijn we gaan kijken; wat gaat er wel goed met het aannemen van personeel? Wat kan er beter? Hoe lossen we nu het probleem snel op zodat er ruimte ontstaat om ervoor te zorgen dat dit niet weer gebeurd. Stilstaan doet wonderen, ook al heb je een adrenaline rush. En dan zijn de oplossing niet heel ingewikkeld, dat kost geen bakken met geld. Daarvoor hoef je niet altijd een dure headhunter of uitzendbureau in te zetten. Er zijn andere manieren.
Twee dagen later kreeg ik een app; “Anke, de zon schijnt weer, ik heb gesprekken gehad! Ik heb CV’s binnen gekregen, gebeld met kandidaten en ik zie het weer zitten.”
Vond je dit artikel interessant?
Schrijf je dan nu in voor de HR Wizard nieuwsbrief en ontvang meer van dit soort artikelen in je mailbox. Eens per twee maanden.